-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48699 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:759

مشهور است كه مُدْهَآمَّتَانِ ;(رحمان،64) كوچكترين آيه قرآن است، در حالي كه آية اول سورة الرحمان، از نظر صدا، حروف و سيلاب كمتر از مُدْهَآمَّتَان است، علّت چيست؟

مراد از كوچكترين آيه به لحاظ تعداد كلمات است. الرحمن از دو كلمه تركيب شده در صورتي كه مُدْهَآمَّتَان يك كلمه است. اين گفته مشهور بنابراين است كه بسم اللّه الرحمن الرحيم جزء آية اوّل باشد، در حالي كه به اتفاق شيعة اماميه بسم اللّه الرحمن الرحيم جزء هر سوره و يك آية مستقل است.(ر.ك: البيان، آيت اللّه خويي، ص 438، موسسة الاعلمي للمطبوعات، بيروت،) بنابراين دربارة كوتاهترين آية قرآن اين گونه بايد گفت: كوتاهترين آيه قرآن، جز حروف مقطعه، ازجهت تعداد كلمات آيه مدهامتان است و از جهت تعداد حروف، آيه ثمّ نظر(مدثر،21)، والفجر و والعصر هر كدام با 6 حرف.

از آن جا كه بسم اللّه الرحمن الرحيم در هر سوره جزء آن سوره است، مگر سوره توبه، كه بسم اللّه در آغاز آن نيست، و در قرآنهاي موجود، در شمارهگذاري آيهها بسم اللّه يك آيه محسوب نشده است و جزء آيه اول محسوب شده است. در تعيين كوچكترين آيه قرآن، حروف مقطعه، كوچكترين آيه نخواهد بود; ولي ملاك در تعيين كوچكترين آية قرآن، همة آيههاي آن است و از ديدگاه شيعه ـ بر خلاف برخي از اهل تسنن ـ بسم اللّه الرحمن الرحيم جزء قرآن و يك آيه مستقل است.(ر.ك: مجمع البيان، طبرسي، ج 1، ص 22، دارالكتب العلمية، بيروت / التبيان، شيخ طوسي، ج 1، ص 306، دفتر انتشارات اسلامي.)

بنابراين، كلمه طه يك آيه بوده و از جهت تعداد حروف كوچكترين آية قرآن است.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.